Followers

Powered By Blogger

Thursday, June 24, 2010

sekecil-kecil manusia

assalamualaikum pembuka kata....

salam manis semanis madu....
salam sayang salam rindu dan salam kasih...

buat pertama kalinya aku mencoretkan bait2 kata...
cerita yang tak pernah diketahui selain famili aku.....

1st...dalam sejarah....aku dilahirkan selepas kakakku,,,pina...sudah melihat dunia yang indah ini selama 2 thn...sekarang aku dilahirkan di bumi yang damai ini....
tangisan...senyuman....pelbagai ragam.....
aku di sayangi....dipeluk cium...dibelai dan dimanja.....
selangkah umurku berganjak...
selangkag itulah ragam ku berubah..
dari bayi sehinggalah kanak2....
dari peringkat kanak2 melangkah ke zaman budak2...zaman sekolah...
jejak aku ke sekolah tanpa rasa apa2...
tanpa rasa mahu belajar...sehinggalah aku meningkat ke usia 9thn dimana aku sudah boleh memilih subjek yg aku suke iaitu matematik....
cikgu aku yg mengajar subjek matematik ialah cikgu ismail...
masih ku igt wajahnya kerna dia adalah cikgu yg plg mgambil berat hal2 murid2 nya...
aku adalah antara murid yg plg aktif n kuat stadi ( zmn kecik2 kan....sume suke)
emmmm......masih lagi aku igt,....1 mse...aku demam....dan time tu jugalah kwn aku....dak plg nkl...ntah tibe2 aje ms aku berjalan menuju ke pintu keluar kelas...tiba2 terhempap satu benda yg agak keras dikepalaku..ku terasa pening....nak pitam...tapi sempat aku mencari satu kerusi dan duduk sekejap...kawan baikku...ilyani....bertanya padaku...kenapa???aku hanya mampu menjawab..penyapu terjatuh ke kepalaku....hanya gelak yang ku dengar dari rakan2 sekelasku...aku hanya mampu berdiam...sehinggalah gelak tawa mereka hilang kerana cikgu ismail sudah datang untuk mengajar kami semua. aku tak mampu berdiri kerana kepalaku masih sakit. cikgu ismail datang ke tempatku dan bertanya....kawan aku yg memberitahu kenapa aku asyik memegang kepalaku yang sedikit benjol ini akibat hentakan penyapu yy terhempap di kepalaku dek kerna kwn sekelasku sengaja melepaskan penyapu yg dipegang semasa melihat aku menuju ke pintu keluar tadi. mukaku sedikit pucat. ku lihat cikgu ismail keluar dari kelas dan entah ke mana die menuju dan tidak sampai 5 minit cikgu ismail menyuruh ilyani mengemaskan barang2 ku. aku hanya diam dan hanya menurut langkah cikgu ismail apabila di suruh menurutnya. sesampai nya aku di kawasan parking, barulah aku faham. cikgu ismail ingin menghantarku pulang ke rumah kerana risaukan aku kot2 pasni pitam lak murid die yg pintar nie...(heheheh..perasan lak...biaselah..murid kesayangankan....)
10minit kemudian...sampailah aku di rumah....hanya nenek yang ada di rumah kerna parent aku berada di kg berangan...mama aku baru aje bersalin dan masih lagi berada di sana.. cikgu ismail meminta diri sesudah aku selamat masuk ke dalam rumah.
nenek menjagaku dan terus menelefon my parent. akibat hentakan penyapu tadi...aku berasa pening dan tertidur sampai esoknya.....

esoknya...aku pergi sekolah sepeti biase dan mengucapkan terima kasih kepada cikgu ismail dan bisik hatiku...jagalah kau...atip ( budak yg sengaja hempap kepalaku ) ...aku balas nanti....

No comments: